In het echte leven ben je een zelfverzekerde professional. Je hebt een stevige handdruk, een vriendelijke glimlach en alle antwoorden om indruk te maken op je toekomstige klanten, om hun twijfels weg te nemen en hun vertrouwen te winnen.
Maar op het internet ben jij je inhoud. Die statische alinea’s, afbeeldingen en knoppen spreken nu voor jou. Op je website moet je verbinding maken met mensen die je niet kunt zien en vragen beantwoorden die je niet kunt horen, terwijl je vecht voor hun aandacht, regel voor regel.
Hoe maak je indruk zonder persoonlijk aanwezig te zijn? Hoe houd je je bezoekers betrokken? En hoe zorg je ervoor dat ze je genoeg vertrouwen om te kopen? Hier zijn 11 bewezen tips die je helpen webinhoud te creëren die vertrouwen wint en bezoekers omzet.
1. Zorg ervoor dat jouw pagina’s snel laden
Je website moet snel genoeg laden om de aandacht van jouw bezoekers vast te houden. Voor e-commerce websites raadt Google een drempel van 2 seconden aan.
Monitor je laadtijden en bouncepercentage om te zien of jouw pagina’s te langzaam laden. Optimaliseer jouw afbeeldingen, gebruik een cache plug-in, en maak indien mogelijk gebruik van compressie en een CDN.
2. Bied belangrijke en relevante informatie meteen aan
Zorg dat de inhoud van je pagina relevant is en voldoet aan de belofte van de titel. Niets verraadt het vertrouwen van jouw bezoekers sneller dan een “clickbait” titel en irrelevante inhoud.
Zorg dat je homepage duidelijk aangeeft wat je doet en hoe het je bezoekers ten goede komt. Maak antwoorden op veelgestelde vragen gemakkelijk toegankelijk. Laat CTA’s zo veel mogelijk “out of context” werken. Gebruik geen verwarrende CTA-teksten zoals “Info” of “Meer”.
3. Maak je boodschap kristalhelder
“Think different.” “Just do it.”
De slogans van wereldberoemde bedrijven worden vaak geprezen als voorbeelden van copywriting om naar op te kijken.
Maar je website bezoekers zullen niet handelen naar dingen die ze niet begrijpen. Het is dus belangrijk dat jouw teksten op elke pagina duidelijk zijn, maar vooral op je homepage.
Beantwoord de eerste vragen die de meeste mensen zich stellen bij het bezoeken van jouw homepage: Wie ben je? Wat bied je aan? Hoe zal het hen ten goede komen? Als je deze vragen niet meteen beantwoordt, verlies je bezoekers.
Hoe onduidelijke tekst te herkennen en te verbeteren:
Bekijk je website tagline. Zou je dezelfde woorden gebruiken om te beschrijven wat je doet in een gesprek met een vriend?
Zo niet, dan moet je het veranderen.
Definieer je doelgroep en beslis wat het grootste voordeel van jouw product of dienst is.
Schrijf op basis hiervan een duidelijke tagline.
4. Zorg ervoor dat je webteksten niet op “ik” gericht zijn
Centreer je webteksten rond de behoeften van je bezoekers.
Focus op hoe je hun problemen kunt oplossen, gebruik de voordelen van je product of dienst en beschrijf hoe je potentiële klanten kunt helpen hun problemen op te lossen.
Zorg ervoor dat je “Over ons”-pagina een duidelijke actie heeft die je bezoekers kunnen ondernemen.
Hoe je beter kunt inspelen op de behoeften van je klanten in je webteksten
Zorg ervoor dat je tagline en subtagline zich richten op hoe je problemen kunt oplossen. Beschrijf de kenmerken van je product met behulp van voordelen en focus op het opbouwen van vertrouwen.
5. Zorg dat je inhoud makkelijk te lezen en begrijpen is
Je website bezoekers zullen je pagina scannen en zodra ze iets interessants vinden, zullen ze beginnen met lezen. Om ze te helpen sneller te vinden waar ze naar op zoek zijn en hun aandacht vast te houden wanneer ze dieper in de inhoud duiken, moet je je pagina gemakkelijk scanbaar en leesbaar maken.
Hoe verbeter je de leesbaarheid van je content?
- Gebruik een minimum van 16px als lettergrootte voor je tekst, met eventuele kleine aanpassingen op basis van de eigenschappen van je lettertype. Overweeg een grotere lettergrootte als je doelgroep ouder is.
- Maak je paragrafen niet langer dan 4 regels, maar overdrijf ook niet met één-zin paragrafen. Als je vijf één-zin paragrafen achter elkaar hebt, wordt het layout eentonig.
- Gebruik kopteksten en subkoppen om je pagina gemakkelijk te scannen en let daarbij op de visuele hiërarchie. Als zowel sectie- als subsectiekoppen dezelfde stijl hebben, moeten je bezoekers extra moeite doen om de structuur van de tekst te begrijpen.
- Gebruik opsommingstekens, cursieve of vette markeringen of blockquotes om de visuele eentonigheid te doorbreken en de aandacht van je lezers te behouden. Overdrijf hierbij niet. Te veel van “het andere ding” wordt weer saai.
Dit betekent niet dat je website bezoekers nooit tijd hebben om iets op je website te lezen. Ze maken wel tijd voor je inhoud, maar alleen als je ze snel genoeg weet te overtuigen dat je inhoud de moeite waard is.
6. Maak je navigatie beknopt
Navigatie heeft een premium locatie op je website. Het is dus verleidelijk om daar zoveel mogelijk links neer te zetten. Maar hoe meer opties je navigatie biedt, des te kleiner wordt de kans dat je bezoekers ergens op klikken.
Hoe verbeter je je navigatie?
- Gebruik niet meer dan 7 items in je navigatie (het maximale aantal items dat we kunnen onthouden in ons kortetermijngeheugen).
- Zorg dat de labels kort en beschrijvend zijn. Mensen klikken niet als ze niet zeker weten wat ze kunnen verwachten.
- Zet de belangrijkste links als eerste en laatste in je navigatiemenu, omdat dit de links zijn die je bezoekers zich het makkelijkst zullen herinneren. Je kunt ook één label benadrukken als je voorkeurskeuze voor je bezoekers door deze als laatste te plaatsen.
- Vermijd uitklapmenu’s. Studies tonen aan dat website bezoekers deze irritant vinden en waarschijnlijk de top-level pagina’s zullen overslaan.
7. Toon je gezicht op je homepagina
Als jij of jouw bedrijf face-to-face met klanten werkt, is het een must om jouw gezicht te tonen op je website.
Een sympathieke en betrouwbare foto of video van jou geeft je bezoekers een beter idee van wie je bent als persoon en of ze je kunnen vertrouwen.
Maar vertrouw er niet op dat je prospects je ‘Over ons’-pagina bezoeken om je te “ontmoeten”. Ze halen die pagina misschien niet. Begin met het opbouwen van een relatie met hen waar ze het vaakst zijn – op jouw homepage.
Gebruik waar mogelijk foto’s van echte mensen uit jouw team, aangezien je bezoekers anders zullen reageren op stockfoto’s.
8. Plaats functionaliteit voor design
Hoewel jouw bezoekers jouw website in eerste instantie zullen beoordelen op basis van het design, hangt het af of ze blijven en kopen van hoe goed jouw design jouw boodschap ondersteunt en hoe gemakkelijk het te gebruiken is.
Helaas staat het design vaak in de weg om de belangrijke informatie naar voren te brengen.
Het meest voorkomende voorbeeld op zelfs eenvoudige websites zijn elementen die zelf bewegen.
Of het nu gaat om een blogpost, een getuigenis of een carrousel met klantlogo’s, studies tonen aan dat de elementen die ongecontroleerd bewegen jouw bezoekers frustreren en waardevolle klikken kosten.
Wil je een hip designelement toevoegen? Vraag jezelf af waarom. Als jouw enige argument “omdat het mooi is” is, hoort het meestal niet op jouw website thuis.
9. Plaats jouw doelen niet voor die van jouw bezoekers.
Pop-ups, sliders en welkomstmatten. Gebruikers haten ze, maar website-eigenaren blijven ze gebruiken.
Geen wonder. Talloze casestudy’s tonen aan dat pop-ups je kunnen helpen bij het laten groeien van jouw e-maillijst.
Maar overweeg best om een niet-opdringerige manier te proberen om jouw lijst te laten groeien:
- Een sticky footer of header met een aanmeldingsformulier.
- Lead magnets geplaatst binnen de relevante inhoud.
- Een speciale pagina voor een lead magnet die goed scoort in zoekopdrachten.
10. Vermijd visuele chaos
Hoe meer tekstkolommen, afbeeldingen en CTA-knoppen er strijden om de aandacht van je bezoekers, hoe minder aandacht elk van hen zal ontvangen.
Als je pagina visueel overbelast is, kunnen je bezoekers niet herkennen wat belangrijk is en kunnen ze de actie die je van hen verlangt, misschien niet ondernemen.
Om visuele chaos te voorkomen:
- Gebruik voldoende witruimte.
- Maak wat belangrijk is visueel prominent.
- Houd de visuele hiërarchie in stand om de relatieve belangrijkheid van de elementen te communiceren.
11. Gebruik alleen effectieve reviews van klanten
Je prospects hebben geen reden om je op je woord te geloven. Daarom is het cruciaal om je beweringen te onderbouwen met geloofwaardige reviews van klanten.
Maar niet alle reviews zijn gelijkwaardig.
Hoe maak je reviews van klanten effectiever:
- Voeg een foto, een echte naam en een bedrijfsnaam toe.
- Zorg ervoor dat de review een probleem of angst aanpakt en laat zien hoe het is opgelost, of gebruik cijfers om verbetering aan te tonen.
- Gebruik reviews binnen een context, elke keer dat je een belangrijke bewering moet onderbouwen, bijvoorbeeld naast je call-to-action.
- Gebruik bij voorkeur videogetuigenissen. Ze zijn het krachtigst, omdat je prospects ook non-verbale informatie kunnen waarnemen, met name positieve emoties over je product.
- Controleer je Google Analytics en overweeg om de pagina met getuigenissen uit je navigatie te verwijderen. Getuigenissen zonder context verliezen hun kracht en je kunt wellicht een betere toepassing vinden voor die waardevolle plek in je navigatie.
Hoe creëer je webcontent die vertrouwen wint en bezoekers converteert?
Vertrouwen winnen met webcontent lijkt anders dan hoe je het persoonlijk zou doen. Maar het draait eigenlijk allemaal om dezelfde dingen.
Op het web, maar ook in het echte leven, wordt vertrouwen opgebouwd op basis van:
… wat je zegt (je webteksten),
… wat je doet (webdesign dat je bezoekers te zien krijgen)
… en hoe het je bezoekers doet voelen (gebruikerservaring).
Natuurlijk is elke website uniek maar toch werken deze tips vaak genoeg.
En net zoals het creëren van webcontent die inspireert om actie te ondernemen, gaat het erom je publiek te kennen,
door je tekst duidelijk en beknopt te maken,
relevant te blijven en belangrijke informatie direct te leveren,
alles gemakkelijk te maken om te verwerken en te gebruiken,
en de doelen van je bezoekers op de eerste plaats te zetten.
Dit zal je een heel eind op weg helpen om hun vertrouwen te winnen en uiteindelijk potentiële klanten te converteren naar betalende klanten.