Social proof oftewel sociale bewijslast, zoals reviews, upvotes en “share” statistieken, hebben één taak: de bezoeker laten geloven dat iets populair is en daarom geloofwaardig.
Maar dat zijn slechts enkele voorbeelden van social proof.
Bewijs, samen met antwoorden op vragen en oproepen tot actie, zijn de drie belangrijkste elementen van een hoog presterende pagina. Social proof is meestal niet waarvoor de bezoeker kwam, maar het is wel wat we willen dat ze zien terwijl ze op de website zijn.
En het is een van de grootste verschillen tussen zwakke en sterke webpagina’s.
Een pagina met bewijs geeft de bezoeker redenen om te geloven.
Een pagina zonder bewijs is in feite een stapel ongefundeerde marketingclaims.
Er zijn allerlei soorten bewijs die je aan je pagina’s en producten kunt toevoegen. Maar hier richten we ons op het meest voorkomende type: social proof.
Wat is social proof?
social proof is bewijs dat marketingclaims ondersteunt. social proof gebruikt de woorden of acties van een publiek om geloofwaardigheid toe te voegen aan de waardepropositie van een merk. Het is een belangrijk ingrediënt voor hoog presterende landingspagina’s.
Het is krachtig om verschillende redenen:
- social proof activeert de conformiteitsneiging (ook bekend als “kuddegedrag”) door zichtbaar aan te geven dat andere mensen uw product, dienst of inhoud openlijk hebben goedgekeurd. Het is een psychologisch fenomeen dat uw potentiële klanten niet gemakkelijk kunnen negeren.
- social proof is differentiatie. Jij bent het enige merk met jouw getuigenissen.
- Ze zijn een betere boodschapper voor je bericht. Het is vaak oprechter, directer en ontwapenender dan wat je zelf kunt schrijven.
Waar moet je social proof plaatsen?
Als niemand het ziet, helpt het niet. Dus over het algemeen moet social proof gemakkelijk te vinden zijn. Met andere woorden, het moet dicht bij de top van de visuele hiërarchie voor een bepaalde pagina staan.
Social proof is het bewijs dat marketingclaims ondersteunt. Het maakt gebruik van de woorden of acties van een publiek om geloofwaardigheid toe te voegen aan de waardepropositie van een merk. Het is een essentieel ingrediënt voor een goed presterende webpagina. Hier zijn twee algemene regels om te beslissen waar je social proof toevoegt:
- Voeg social proof toe bij de claim die het ondersteunt.
- Voeg social proof toe op de meest zichtbare plaatsen op de pagina.
Het is van belang om de ogen van je bezoekers te leiden naar de meest overtuigende boodschappen, dus zorg ervoor dat je de social proof op de juiste plaatsen op je website plaatst.
We gaan over naar de 7 voorbeelden van social proof. We zullen ons concentreren op testimonials, aangezien we daar zijn begonnen.
1. Testimonials
Testimonials zijn een krachtig middel om potentiële klanten te overtuigen van de waarde van je product of dienst. Maar waar moet je op letten bij het toevoegen van testimonials op je website?
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat je klanten de beste ambassadeurs zijn voor bepaalde boodschappen. Zorg er dus voor dat je testimonials gebruikt die relevant zijn voor je doelgroep. Bovendien kunnen testimonials inclusief zoekwoorden een positief effect hebben op de SEO van je website en zorgen voor betere conversie-optimalisatie.
Ten tweede is het aan te raden om video testimonials te gebruiken wanneer dit mogelijk is. Door het zien van het gezicht en lichaamstaal en het horen van de stem wordt de spreker veel geloofwaardiger. Daarnaast toont de bereidheid om voor de camera te verschijnen aan dat de spreker echt achter zijn of haar woorden staat.
Ten derde is het geen goed idee om een aparte testimonial pagina aan te maken. In plaats daarvan kan je beter elke pagina op je website voorzien van testimonials. Zo krijgen je bezoekers op elke pagina de bevestiging dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Let er wel op dat je de testimonials op de juiste plaats zet en dat ze makkelijk te vinden zijn.
2. Endorsements
Een endorsement is een aanbeveling van een bekend persoon die vertrouwd wordt door jouw doelgroep. Het gaat hier om een soort overdrachtseffect: omdat jouw doelgroep deze persoon vertrouwt, zullen ze ook jou vertrouwen, ook wel het Halo-effect genoemd.
Op websites moeten endorsements op de meest zichtbare plekken op de meest populaire pagina’s worden geplaatst.
Als het mogelijk is, zijn video endorsements nog beter!
Kortom, testimonials en endorsements zijn krachtige middelen om het vertrouwen van je doelgroep te winnen. Door ze op de juiste plaats te zetten en te kiezen voor video testimonials en endorsements, kan je ervoor zorgen dat ze nog beter werken en bijdragen aan het succes van je website.
3. Vermelding in de pers als social proof
Vermeldingen in de pers zijn een andere manier om het Halo Effect te benutten. Als jouw merk wordt genoemd in de media, dan kan het logo van dat medium op jouw site worden toegevoegd, meestal op de homepage.
Hoewel referral traffic van vermeldingen in de pers nogal vluchtig is, kunnen de logo’s van persvermeldingen het grootste voordeel zijn. Het toevoegen van persvermeldingen aan jouw website is dan ook een goed idee.
4. Klant- en partnerlogo’s als social proof
Ons volgende social proof voorbeeld is veelvoorkomend op B2B-servicewebsites, waaronder onze eigen homepage. Zelfs als de bezoeker niet alle bedrijven herkent, is het nog steeds differentiatie. Het is visueel bewijs van legitimiteit.
Voor de kleine tekst boven de logo’s kun je beter “vertrouwd door” gebruiken in plaats van “onze klanten”. Het herinnert de bezoeker eraan dat deze klanten niet alleen met jou werken, maar jou ook vertrouwen. Dit activeert de conformiteitsneiging van jouw potentiële klant.
5. Data en statistieken als social proof
Data en statistieken worden steeds populairder op websites. De nummerteller is een standaard pagina-element op veel templates, zowel in WordPress als op andere platforms.
Niet alle cijfers zijn echter social proof omdat ze niet zijn gekoppeld aan menselijk gedrag, maar ze zijn nog steeds krachtige vormen van geloofwaardigheid en differentiatie.
Wanneer de cijfers echter gerelateerd zijn aan het werk dat je doet of aan de resultaten van dat werk, wordt het social proof. Voorbeelden hiervan zijn: het aantal jaren dat je al in het vak zit, de gecombineerde ervaring van het team, het aantal tevreden klanten of projecten, de return on investment (% verhoogd, uren bespaard).
Maak altijd gebruik van de mogelijkheid om getallen in een grafiek weer te geven.
6. Social media shares
Social media marketing draait om social proof en dat is overal aanwezig. Social media metrics zijn een van de meest zichtbare content marketing metrics en worden daarom vaak overgewaardeerd.
Hou wel rekening met negatieve social proof: deze kunnen tegen je werken omdat de conformiteitsneiging de bezoeker vertelt dat de post onpopulair is, waardoor deze minder geloofwaardig lijkt. Gebruik social media “share” knoppen met tellers alleen als het aantal keer dat het bericht gedeeld werd over het algemeen hoog is.
7. Awards, certificeringen en lidmaatschappen
Jij hebt gewonnen! Zet de trofee op de plank en de award op jouw website, samen met certificeringen en lidmaatschapslogo’s.
Deze kleine visuals zijn “trust seals” die geloofwaardigheid opbouwen en jouw bedrijf onderscheiden.
Plaats de logo’s op drie plaatsen:
- Bovenaan je homepage, als persvermeldingen en klantlogo’s niet beschikbaar zijn of niet geschikt zijn.
- Maak een aparte awards-pagina aan als je er genoeg hebt.
- Voeg ze toe aan de footer van jouw website, want dit is eigenlijk een zeer prominente locatie omdat deze op elke pagina aanwezig is.
Zorg ervoor dat je iets hebt om te laten zien. Een website zonder “trust seals” is als een restaurant zonder stickers op de deur.
Social proof in digitale marketingstrategie
Wanneer jij iets over jouw bedrijf zegt, is het marketing. Maar als anderen iets over jouw bedrijf zeggen, is het sociaal bewijs. Bezoekers komen naar jouw website om antwoorden te vinden, niet om bewijs te zoeken.
Uit onderzoek blijkt dat 44% van de B2B-marketeers social proof noemt als een van de drie belangrijkste elementen van websites, terwijl 27% van de B2B-bezoekers het beschouwt als een van de drie meest invloedrijke elementen. Zonder social proof ontbreekt het bewijs dat nodig is om vertrouwen op te bouwen, je te onderscheiden en de psychologie te triggeren die nodig is om te winnen in competitieve categorieën waar jouw ideale klant veel opties heeft.
Bekijk eens kritisch een van jouw pagina’s. Is er iets dat 100% specifiek is voor jouw bedrijf?
Of kan alles hier ook over een nieuwe start-up worden gezegd?
Social proof geeft antwoord op die vraag!