Hoger in Google getoond worden, wie wil dat nu niet? Weet dat elke pagina scoort (of niet) om specifieke redenen. Meestal zijn de redenen achter het niet scoren in Google vrij eenvoudig te begrijpen als je je denkwijze een beetje aanpast. Zie het op deze manier: Google is software en jouw pagina is het gegevensbestand. De zoeker gebruikt de software door een zoekopdracht in te voeren. De software vergelijkt onmiddellijk alle bestanden op het openbare web, inclusief dat van jou, en rangschikt ze. Niet gerangschikt? Geen zorgen. De meeste pagina’s scoren niet. Een studie van Ahrefs heeft vastgesteld dat meer dan 90% van de URL’s geen verkeer van zoekmachines krijgen. Je bent dus zeker niet alleen. Er zijn genoeg dingen die je eraan kan doen, maar je moet eerst begrijpen waarom je pagina niet scoort en de specifieke redenen vinden. Als je de redenen niet kent, weet je niet wat je moet doen. Of je doet iets dat niet helpt.
Hieronder vind je 5 veel voorkomende redenen waarom een URL niet hoog in de zoekresultaten verschijnt. Technische SEO-overwegingen worden in dit overzicht buiten beschouwing gelaten.
1. Je richt je niet op de juiste zoekwoorden
Je website mist een URL die zich richt op de belangrijkste zoekwoorden in jouw vakgebied. De eerste stap is om te controleren of je een relevante pagina hebt. Als je geen pagina hebt die zich richt op het onderwerp en de zoekwoorden, dan heb je je probleem gevonden.
Je moet begrijpen dat Google geen websites rangschikt, maar webpagina’s. Je hebt dus een URL nodig die zich richt op de zoekwoorden. Er kan relevante inhoud op jouw website staan, maar als je geen pagina hebt die gericht is op de zoekwoorden, kun je geen hoge ranking verwachten. Misschien denk je wel:
- “Ik heb geen aparte pagina, maar … “
- “Het zoekwoord is een van de categorieën op mijn blog”
- “Ik vermeld de zoekterm op verschillende pagina’s”
- “Mijn hele site gaat over dat onderwerp”
Geen van deze antwoorden is voldoende. Je hebt een URL of je hebt die niet. De strijd om zoekresultaten wordt gevoerd op pagina-niveau. Elke zoekterm is een concurrentie en elke pagina is een potentiële concurrent. De oplossing is om te zorgen dat je voor elke zoekterm een pagina hebt geoptimaliseerd. Bevestig dat elke pagina gedetailleerd is en de relevantie ervan aangeeft. Hieronder laten we specifiek zien hoe dat eruit moet zien. Een goed geoptimaliseerde website heeft vele pagina’s die zich richten op vele zoektermen. De sitemap en navigatie zijn gestructureerd rond SEO, zoekwoorden en zoekmachine-geoptimaliseerde inhoud. Niet elke pagina is geoptimaliseerd, omdat niet elke pagina een zoekwoord kans is, maar er zijn veel pagina’s die dat wel zijn.
De volgende drie redenen waarom jouw pagina geen hoge ranking heeft, komen overeen met de drie belangrijkste factoren voor zoekresultaten: autoriteit, relevantie en signalen van gebruikersinteractie.
2. De zoekterm is te competitief
Jouw website heeft onvoldoende autoriteit om hoger in Google te geraken. Competitie. Het is de op één na meest voorkomende reden waarom een pagina niet wordt gerangschikt voor een bepaalde zoekterm. De pagina heeft simpelweg geen kans om te ranken, omdat deze niet in dezelfde autoriteitsklasse zit als de andere pagina’s die wel ranken. Met andere woorden, de “zoekwoord moeilijkheid” is te hoog voor jou om te targeten. Om jouw autoriteitsniveau en de zoekwoordmoeilijkheid te controleren, heb je SEO-software nodig, zoals Moz, SEMrush of Ahrefs. Zij schatten autoriteit en moeilijkheid in op een schaal van 1-100.
Als de autoriteit van jouw pagina zich in hetzelfde bereik bevindt als de andere pagina’s die ranken voor de zoekterm, dan is dit niet de reden waarom jouw pagina niet rankt. Als de autoriteit van jouw pagina lager is dan de autoriteit van de andere pagina’s die ranken, dan is dit waarschijnlijk de reden waarom jouw pagina niet rankt. Dit is de reden waarom SEO-specialisten altijd de concurrentie controleren voordat ze zich richten op een zoekwoord. Ze vergelijken de zoekwoord moeilijkheid met de autoriteit van hun pagina of de autoriteit van hun domein als de pagina nog niet bestaat. Te competitief? Probeer een andere zoekterm. Dit verklaart waarom alleen zeer bekende websites ranken voor zeer competitieve zoekwoorden. Als een van die machtigere domeinen jouw rank overtreft, kan het onmogelijk zijn om ze voorbij te gaan. Soms zijn er twee of drie digitale reuzen die bovenaan staan. In dat geval is jouw beste hoop om net onder hen te ranken.
Oplossing
Als je erachter bent gekomen dat jouw pagina onvoldoende autoriteit heeft, geef dan niet meteen op. Pas je zoekwoord targeting aan. Ga terug naar het zoekwoordonderzoek, selecteer een zoekwoord waarvoor je een kans maakt. Probeer een langer, specifieker en minder populair zoekwoord te gebruiken dat minder competitief is. Herschrijf dan de pagina om op dat meer realistische zoekwoord te richten.
3. De pagina is gewoon niet zo relevant
De URL ontbreekt aan diepgang en sleutelwoord focus. Google heeft de technologie om informatie op te halen. SEO is het ophalen van bepaalde informatie. Google zoekt naar kwaliteit en relevantie. SEO biedt diepgang en sleutelwoord focus. Als jouw pagina niet gerangschikt staat, kan deze onvoldoende detail hebben ten opzichte van de concurrentie.
Als de andere pagina’s die gerangschikt zijn veel uitgebreider zijn dan jouw pagina, kan dit jouw probleem zijn. Het aantal woorden op zich is geen factor om te ranken, maar het aantal woorden correleert wel met de kwaliteit. Langere, gedetailleerdere pagina’s zijn waarschijnlijker om te voldoen aan de informatiebehoeften van de zoeker. Als jouw pagina niet gerangschikt staat, kan deze ook onvoldoende sleutelwoord focus hebben. Je webpagina is misschien wel gedetailleerd, maar als het de relevantie voor de zoekwoorden en het onderwerp niet duidelijk aangeeft, kan dit het probleem zijn.
Oplossing
Controleer de kwaliteit. Dat is het eerste. De serieuze SEO verwacht niet op de eerste pagina te staan, tenzij hij eerst een oprechte inspanning heeft geleverd om een van de top 10 pagina’s op internet voor het onderwerp te maken. Ons doel is niet om een robot te misleiden maar om geweldige content te helpen ontdekken. Gebruik het primaire zoekwoord in de titel, header en body tekst. Gebruik semantisch gerelateerde zoekwoorden in de body tekst. Dit betekent dat je de gerelateerde onderwerpen aanraakt en de relevante vragen beantwoordt. Richt je op het onderwerp, niet alleen op het zoekwoord. Gebruik het primaire zoekwoord in de ankertekst van links van andere pagina’s naar deze pagina. Google had gewoon een beetje hulp nodig om de focus van de pagina te begrijpen en de website hoger in Google te tonen.
4. Bezoekers houden niet van je pagina
Negatieve “gebruikers interactie signalen” hebben invloed op je rankings. Dit kan dit de reden zijn waarom je niet zo hoog scoort als je zou willen. Het is mogelijk dat je bezoekers Google een signaal sturen dat je pagina niet bevredigend is. Als de bezoeker via een zoekopdracht op je pagina komt, wordt de tijd die hij op de pagina doorbrengt “dwell time” genoemd en de meeste SEO’s geloven dat dit daadwerkelijk een factor is om hoger in Google te komen. Hoge “dwell time” geeft aan dat de pagina goed is. Lage “dwell time” vertelt Google dat de pagina niet goed is. Om “dwell time” te verbeteren, moet je de hoeveelheid tijd die bezoekers op de pagina doorbrengen voordat ze op de terugknop klikken, het tabblad sluiten of naar een andere pagina gaan, proberen te verhogen. Dit begint bij de site zelf. Bezoekers houden van snelle en aantrekkelijke websites. Bezoekers houden niet van langzaam ladende en lelijke websites. Naast snelheid en schoonheid is de opmaak van de inhoud de volgende belangrijke factor. Inhoud die gemakkelijker te consumeren is, wordt eerder geconsumeerd.
Hier is een snelle checklist voor het opmaken van inhoud:
- Een sterke titel (maakt een specifieke belofte)
- Korte paragrafen (indien mogelijk niet langer dan drie regels)
- Opsommingslijsten en genummerde lijsten (zoals deze)
- Betekenisvolle subtitels (structuur)
- Vetgedrukt en cursief (maar overdrijf het niet)
- Interne links naar relevante bronnen (zowel van als naar de pagina)
- Meerdere afbeeldingen (voeg iets visueel interessants toe op elke scroll-diepte)
- Video in de buurt van de bovenkant (het hoeft geen video te zijn die je zelf hebt geproduceerd)
Het toevoegen van opmaak en visuele elementen aan een pagina doet wonderen voor “dwell time”. Houd je lezers door je inhoud scannend en je ondersteunt indirect je zoekresultaten.
5. Je hebt de pagina maar één keer geschreven
De inhoud van jouw pagina is niet meer geoptimaliseerd sinds de lancering. Een van de redenen waarom jouw pagina niet hoog scoort in zoekresultaten is omdat het niet verbeterd is sinds het online is gezet. De beste SEO’s weten dat digitale inkt nooit droog is. De strijd is nog niet voorbij. De pagina scoort gewoon nog niet goed genoeg. Of misschien scoorde de pagina eerst wel goed, maar is de ranking gedaald. In beide gevallen, als je hebt vastgesteld dat links niet het probleem zijn (de autoriteit van de pagina bevindt zich in hetzelfde bereik als de autoriteit van de andere pagina’s die ranken voor de zoekterm), dan is het tijd voor een nieuwe ronde van SEO-aanpassingen. Het bijwerken van een al bestaande pagina die bijna hoog scoort, is een van de meest betrouwbare overwinningen in de zoekmarketing. Een herschrijving van een pagina kan snel leiden tot nieuwe niveaus van rankings en zichtbaarheid.
De oplossing
Net zoals het proces dat je volgde voor on-page SEO toen je de pagina voor het eerst schreef, kan de pagina opnieuw worden geoptimaliseerd. Maar deze keer kan je data over de huidige rankings gebruiken om de verbeteringen te informeren. Het idee is simpel:
- richt je niet alleen op een zoekterm die je leuk vindt;
- richt je op de zoekterm die al wat tractie krijgt in de zoekresultaten.
Met andere woorden, laat Google Search Console jouw zoektermen onderzoeken. Zorg er wel voor dat je de URL niet wijzigt. Dat zou namelijk het doel teniet doen omdat je dan het voordeel van de bestaande autoriteit van de pagina verliest.
Wil jij ook hoger in Google geraken?
Bij Clever Design gaan we verder dan het creëren van alleen prachtige en gebruiksvriendelijke websites of webshops. We integreren strategisch SEO-principes om te verzekeren dat je bedrijf zich positioneert voor een hoge ranking in de Google zoekmachine. Ons doel? Jou hoger in Google te krijgen, waardoor je zichtbaarheid toeneemt, je meer bezoekers aantrekt en uiteindelijk meer klanten wint. Bij Clever Design bouwen we niet alleen jouw online aanwezigheid, we zorgen er ook voor dat deze effectief en succesvol is.